Cesta Xapatanu 2018

Z táborového deníku

NEDĚLE 1.7.

Kolem 13. hodiny jsme dorazili do Dolní Světlé na tábor Vesmír. Nejprve jsme se ubytovali ve stanech a shromáždili se u stožáru a vyvěsili táborovou a českou vlajku. Poté jsme se učili hrát hru gorka morka. Večer nastal zahajovací táborák a k němu přišel nečekaný host Wacław Benesz, který nám řekl o hradě Niedzica a dal nám mapu, která nás k němu zavedla. Když jsme k němu dorazili, byli jsme svědky Wacławova umučení. Následně jsme se ve dvojicích vydali k Bílé paní, která hlídala medailony, které měli zespodu lísteček s barvou naší budoucí skupinky. Poté jsme se vrátili do tábora a s překvapením jsme zjistili, že jsou všechny věci rozházené.

Počasí: jasno, den 24 °C, noc 5 °C.

PONDĚLÍ 2.7.

Budíček byl v 8:00 a nečekaně následovala rozcvička. Když jsme se nasnídali, nastalo bodování a osobní hygiena. Poté jsme se rozřazovali do skupinek podle barev na medailoncích, které jsme našli večer. Po rozřazení byla svačina. Zahájili jsme první týmovou hru, kde jsme pátrali po Františku Dobrotovi. On nám dal kontakt na svého syna, který nyní žije v Americe, archeologa Frankieho Goodyho, aby nám pomohl s rozluštěním záhady medailonů. V 12:30 jsme měli oběd a následoval polední klid. Pak jsme hráli druhou hru, která nebyla skupinková, kde jsme zjišťovali, na které adrese Frankie Goody bydlí. Po druhé svačině se týmy utkaly v zápasech gorky morky. K večeři jsme měli opečené buřty a poté následoval táborák.

Počasí: jasno, den 26 °C, noc 8 °C.

ÚTERÝ 3.7.

V noci jako vždy byla zima. Dnešní rozcvička byla s Tomášem. Běželi jsme ke kraji tábora k lípě, kde nejstarší táborníci provedli vždy jeden cvik. Po rozcvičce byla snídaně. K snídani byl rohlík se sýrem. Poté přišly seznamovací hry mezi skupinkami. Když hry skončily, každý si nabatikoval šátek dle barvy svého týmu. Poté jsme mohli navštívit jednotlivá stanoviště, kde jsme se učili dovednostem potřebným na výpravu do Peru. Po těchto hrách se všichni vrhli do jídelny na nudličkovou polévku a borůvkové knedlíky. Pak následovala hra, při které jsme měli vyluštit záhadný pergamen. To se nám bohužel nepodařilo. K večeři byl bulgur.

Počasí: jasno, den 26 °C, noc 10 °C.

STŘEDA 4.7.

Den jsme začali s pozdravem slunci, který nám ukázala Deniska. K snídani jsme měli chleba s marmeládou. Po snídani jsme šli dorozluštit šifru z předchozího dne. Hra spočívala v tom, že jsme na poli hledali pro každou skupinku schovaný ešus s balíčkem, který obsahoval abecedu. Hra byla úspěšná a vyhráli ji Červení. Po hře jsme odcházeli zpět do tábora na svačinu. Mezi svačinou a obědem byla školení k zdokonalování zdatnosti a dovednosti, které by se nám mohly hodit při hledání pokladu. Po obědě byl nezvykle dlouhý polední klid, při kterém si všichni odpočali. Po něm jsme hráli hru, při které jsme křičeli informace o zemi, do které letíme, poté následovala svačina. Před večeří jsme měli odpolední program, tzv kimovku. Hra byla o zmapování lesa a hledání předmětů, které do lesa nepatří. Byla na jednotlivce a náročnost se stupňovala podle věku. Poté jsme šli na večeři, následně k táboráku a po krátkém zpívání následovala scénka na dobrou noc.

Počasí: polojasno, den 24 °C. problém s vodou – neteče potok.

Zelený tým

ČTVRTEK 5.7.

Dnes ráno nás budil Vláďa svým hlasitým křikem, kterým nás zahnal na rozcvičku jako z vojny. Po náročné rozcvičce jsme měli pozdrav slunci, který nás naučila Denča předchozí den, poté následovala oblíbená snídaně, pečivo s Nutellou. Následovalo bodování. Bodování bylo rychlé, protože jsme odcházeli na celodenní výlet k jezeru Titicaca. Cesta k jezeru nebyla příliš dlouhá, ale svítilo nepříjemné sluníčko (byl hic). Když jsme přišli k jezeru, tak jsme se rozdělili na koupací skupiny podle věku a poté začalo koupání. U jezera jsme strávili většinu dne a hráli jsme různé hry například volejbal nebo jsme si jen tak házeli míčkem ve vodě. Po koupání v jezeru jsme se vydali zpátky do tábora. Po cestě jsme potkali mayské památky. U jedné z nich jsme hledali a následně luštili vzkaz, který nám zanechali dávní předci. Po rozluštění jsme se opět vydali na cestu a kdo chtěl, mohl jít náročnější cestu přes kopec. Nakonec jsme se vrátili do tábora všichni zdraví a v pořádku, jen někteří spálení od slunce.

Počasí: jasno, den 28 °C, vyschlý potok, havárie vodovodu ve vesnici.

Černý tým

PÁTEK 6.7.

Dnes ráno se náš tým probudil pohromadě v týpí. Místo každodenní rozcvičky jsme dnes ráno škrábali brambory. K snídani nás čekal chleba s česnekovou pomazánkou. Po jídle jsme hráli gorku morku proti týmu Zelených. Naštěstí to skončilo výhrou pro nás. Následoval oběd, ke kterému byl obalovaný květák a bramborami. Pak jsme měli polední klid, u kterého jsme si všichni dostatečně odpočinuli. Odpolední hra byla opravdu povedená. Šli jsme do lesa kousek od tábora. Rozdělili jsme se na domorodce a dobyvatelé. Hra spočívala v tom, že domorodci ve své vesnici vlastnili různé doly s všelijakými surovinami. Dobyvatelé se snažili suroviny získat. Po hře jsme přišli do tábora a k večeři byly těstoviny buď s kečupem, nebo „boloňskou“ omáčkou. Následovala gorka Zelených a Modrých. Po večerním nástupu byl táborák, kde jsme všichni spolu zpívali. Večer šli spát do týpka tým Zelených.

Počasí: polojasno, 24 °C/12 °C, potok teče pouze dopoledne, pro pitnou vodu jezdíme do Cvikova.

Červený tým

SOBOTA 7.7.

Dnes byl opět budíček a rozcvička, v níž jsme cvičili pozdrav slunci. Ke snídani jsme měli housku se sýrem a jako každý den bylo bodování. Poté se v gorce morce utkali Zelení a Modří. Mezitím ostatní týmy stloukaly budky pro ptáky. Pak jsme si dodělávali nebo se učili nové hodnosti, při níž přibyla nová – tanec, který měli na starost Denča a Vojta. Následoval oběd a polední klid. Když jsme si odpočinuli, všechny týmy se vydaly na etapovou hru, při níž jsme na konci luštili další šifru. Odpoledne také některé týmy trénovaly gorku morku a následně se v ní utkali Červení a Žlutí. Pak byla večeře a po večerním nástupu jsme šli rovnou spát.

NEDĚLE 8.7.

Dnešní den začal budíčkem až v 9 hodin! Potom jsme měli rozcvičku s Ivčánou, na které jsme spíše hráli hry. Po rozcvičce jsme měli výbornou snídani. Měli jsme výbornou vánočku s kakaem. Po snídani jsme si šli vyčistit zuby jako každý den a uklidit stany. Bodoval náš Vláďa. Po příšerném bodování Ivoš s Gabčou svolali nástup a vyhlásili hru. Hra byla hodně o náhodě. Spočívala v tom, že každý tým dostal kartičku s šesti čísly, od 1 do 6. Bylo 6 stanovišť v okolí tábora a na každém se plnil jiný úkol. V táboře byla „základna“, kde každý tým házel kostkou. Jaké číslo padlo, takové bylo číslo stanoviště. Když tým hodil opět stejné číslo stanoviště, které měl už hotové, musel opět najít stanoviště a opět splnit úkol. O to to bylo těžší. Když nějaký tým oběhl všechna stanoviště a všechny úkoly splnil, vyhrál. Jako my. Mezi hrou jsme měli k svačině banán. Po hře byl oběd. Dnes byla prímička smetanová omáčka se švédskými kuličkami a knedlíky. Po obědě byl jako obvykle polední klid. Když skončil polední klid, přišli k nám lidé ukázat loutky z loutkového divadla, aby nám o nich něco řekli. Jen co odešli, začali jsme trénovat GORKU MORKU na zápas s osadou Jizera. Malí do 12 let šli hrát famfrpál a velcí od 13 let zůstali tady v táboře a hráli gorku morku. Oba dva zápasy jsme vyhráli, jak gorku morku, tak famfrpál. Po zápase jsme měli vítěznou večeři. Topinky. Po večeři byl nástup a poté se šlo k ohni, kde jsme zpívali. Vyčistili jsme si zuby a šli jsme spát. Zkrátka byl to super den.

PONDĚLÍ 9.7.

Dnes ráno nás probral Radek hlasitým troubením z auta. Poté jsme měli rozcvičku v podobě běhu ke hranicím a pozdravu slunci. Když jsme docvičili, tak jsme si šli dát k snídani rohlík s Nutellou a pak si vyčistili zuby a neobvykle neproběhlo ranní bodování. Na nástupu jsme se dozvěděli, že musíme pomoct mexickému kuchaři v jeho restauraci a to byla naše první hra na tento den. Po hře jsme měli k malé svačině meruňku. Když jsme se nasvačili, šli jsme hrát hru jménem Červi, a byla to zábava. K obědu jsme měli nudlovou polévku a rajskou omáčku s kolínky. Po odpoledním klidu přišla hra, ve které vedoucí představovali druhy průjmů a snažili se nás chytit. Hráli jsme v lese. V táboře se zjistilo, že bylo hodně nemocných a u zdravotnice byla fronta. K svačině jsme měli sušenku. Večeři jsme si měli uvařit sami v kotlíku pomocí ohně a věcí, co jsme dostali. Mohli jsme si za cenu polínek přinést i další suroviny. Na nástupu se po několika dnes rozdávala pošta. Po nástupu se zpívalo u táboráku a postupně jsme se rozdělili do skupin podle věku na bojovku. Všichni šli hned poté spát.

Zelený tým

ÚTERÝ 10.7.

Dnešní den začal neobvyklou rozcvičkou. Budila nás Denča a řekla, že který tým bude první celý, tak jim řekne, co je za rozcvičku. Rozcvička byla nošení brambor a poté škrábání brambor. K snídani jsme měli housky s nutelou. Po snídani jsme šli hrát „vlajkovanou“, ve které měl každý tým svoji vlajku, kterou jsme museli obránit před ostatními týmy. Ten, kdo měl nejvíce bodů, vyhrál. Poté jsme šli na výborný oběd – řízek s bramborem. PO odpoledním klidu jsme šli na „etapovku“. PO cestě jsme museli plnit úkoly. Na konci naší cesty jsme si šli koupit zmrzlinu a následovně jsme se vrátili do tábora, kde nás čekala večeře – buřtguláš. Na večerním nástupu na náš čekala hromada pošty od maminek, tatínků, babiček a dědečků, jeden byl i od vedoucí Gábiny, ve kterém nás všechny pozdravovala. Poté jsme šli někteří 😀 na zuby a spát.

Černý tým

STŘEDA 11.7.

Dnes je středa a probudila nás Ivčána budíčkem písniček z jejího auta. Vedoucí místo rozcvičky hledali čokoládové zajíčky a my poté také. Následně jsme pozdravili slunce a šli na snídani, ke které byl chleba s máslem a plátkovým sýrem. Po snídani jsme šli hrát gorku, Mistři (vedoucí) proti Zeleným, potom Modří proti Černým a nakonec hráli Mistři proti Žlutým, kteří vyhráli. Po gorce jsme si šli vyrobit sami golfové hole ze dřeva z lesa a poté jsme šli na oběd, k obědu jsme měli čočkovou polévku a rýži s kari omáčkou a masem. Měli jsme polední klid delší než dříve, protože pršelo. Na nástupu po poledním klidu jsme si vzali naše vyrobené hole a šli jsme hrát golf, rozdělili jsme se na starší a mladší – mladší měli 5 jamek, starší 7. Potom jsme měli k svačině jogurt, loupák a mléko a mohli jsme jít hrát gorku pro všechny. K večeři jsme měli párek v rohlíku se salátem a šli jsme dělat služby. Následoval hlavní nástup a na konci dne táborák.

P.S.: Před nástupem jsme luštili šifru.

Červený tým

ČTVRTEK 12.7.

Dnešní den začal opět budíčkem v 8 hodin. Poté byla rozcvička mezi stany a kolem hřiště gorky morky. Následovala snídaně, ke které byla tvarohová pomazánka s rohlíkem a teplý čaj. Po snídani začalo každodenní bodování stanů. Dopoledne se hrála gorka morka, kde hrál Červený tým proti Černému týmu. Kvůli děti se hra přerušila v poločase a běželi jsme se schovat pod stříšku u kuchyně, kde začal náhradní program – zábavná hra Partička. Poté následovaly hodnosti a oběd, ke kterému bylo rizoto. Po obědě stále pršelo, tak o odpoledním klidu každý odpočíval ve stanu zhruba do 4 hodin. Následovala svačina a po ní se dohrála gorka morka z dopoledne. K večeři měly být buřty na ohni, ale protože pršelo, tak jsme měli těstoviny s mákem nebo s kečupem. Poté následoval večerní program po skupinkách, kde jsme se vydali po fáborkách a po úkolech za bohem slunce Veracucou, který nám dal paprsek, kterým jsme Mangocapainga snadno zabili. Po návratu do tábora jsme šli všichni spát.

PÁTEK 13.7.

Dnes ráno byl budíček až po 9. hodině. Jako obvykle byla rozcvička, při které jsme po dvou dnech zdravili slunce. Následovala snídaně, ke které jsme měli rohlík s pomazánkovým máslem. Jako každý den následovalo bodování. Po chvíli se ohlásil nástup, při kterém nám oznámili, že budeme hrát Pašeráky. Kluci byli lepší pašeráci a holky byly lepší celnice. Když jsme přišli do tábora, tak jsme měli oběd. K obědu jsme měli hovězí guláš s knedlíkem. Po obědě jsme měli polední klid, jako každý den. Po poledním klidu se vyhlásila hra, kterou hrálo jen 10 vybraných finalistů, kteří měli nejvíce bodů. Ti poté šli na stezku za pokladem. Cestou museli plnit různé úkoly, při kterých museli porazit Olmeky. Zbyli jen 3 lidé, kteří museli hledat poklad. Když jsme našli poklad, vrátili jsme se zpět do tábora. Když jsme se vrátili do tábora, měli jsme svačinu, pak se rozdala trička. Tento rok trička byla bílá. Po focení jsme šli přidělat budku, kterou jsme vyráběli.*

Žlutý tým

*Každá družinka vyráběla jednu budku. Jedna visí u modřínu na cestě k Veverčákům, další u potoka pod sprchou, za kuchyní u potoka, za dámskými kadibudkami a u cesty k seníku. Všichni před večeří podepsali lining a po ní jsme se sešli u táboráku. Letos zapalovalo 6 nejstarších dětí. Snad se s některými potkáme příští rok v roli praktikantů. Velkých dětí letos byla převaha a poslední noc se jin nechtělo moc spát. Museli jsme se střídat v hlídání.